Podzim 2023 | What? Now what? So what? | Aneb vítejte v prvním ročníku magisterského studia

Znovu prvák. A zároveň započetí čtvrtého roku studia na KISKu. I když nás spoustu pokračuje z předchozího bakalářského studia, celý ročník – školní třída – najednou funguje úplně jinak. Možná jsme se změnili, nebo možná právě zažíváme, jak solitérská umí být dospělost. Zároveň najednou žijeme pestrost – polovina lidí přišla z úplně jiných oborů, přinesla novou perspektivu a to, jak nahlíží věci, je v konečném důsledku nekonečný zdroj inspirace.

ISKM01 | Informační vědy

Aneb teorie všeho a zároveň vstupní brána. Tak na mě kurz působí. Protože už mám jeden semestr informační vědy za sebou, byla jsem zvědavá, jak moc se bude tento kurz lišit.

Myslím, že oproti bakalářského studia se v tomto případě dalo do témat více nořit, detailněji je zkoumat a diskutovat. Zároveň bylo skvělé, že spoustu konceptů, které jsem v prvním ročníku bakaláře nechápala – zejména kvůli tomu, že mě mnoho úvodních kurzů do subtémat informační vědy teprve čekalo – jsem v tuto chvíli dokázala zasadit do celé problematiky a nahlédnout z různých perspektiv.

Myslím, že bych v kurzu ocenila větší diskuzi a možná i nějaký blok navíc o současné podobě informační společnosti – se zaměřením na studie provedené v uplynulém roce – a výhled do budoucna.

ISKM02 | Design informačních služeb, rozhraní a interakcí

Jsem designérem vlastního života. Všichni tak trochu jsme. A pokud se věnujeme designu i na nějaké jiné než jen osobní úrovni, můžeme být důležití i v životech druhých lidí.

Z tohoto kurzu si odnáším mnohé: jak pohledy různých designérů a designérek na celou plejádu témat, tak i konkrétní možnosti malých změn, o které se můžeme starat na úrovni každodennosti.

Díky tom, že nás Roman nechal vypracovat závěrečnou práci dle našeho výběru, mohla jsem v tomto předmětu rozvíjet hlavně své nadšení pro smysluplný a funkční veřejný prostor. Díky Veronice Rút Fullerové jsem objevila několik nových konceptů a díky knize The Urban Design Process jsem pak mohla urbanistický design zkoumat pod drobnohledem.

Přišlo mi skvělé, jaké úkoly jsme mohli během semestru plnit, i jak byla v závěru vystavěna zkouška – spíš než na testování nadrcených teoretických znalostí jsme se totiž mohli soustředit na vymýšlení řešení různých designových výzev a problémů. Byla to bezvadná vstupní branka do designu a navrhování světa.

ISKM03 | Literatura, knihovní procesy a trh

Během kurzu jsem získala cenné poznatky a dovednosti. Zvláště oceňuji možnost nahlížet na literaturu z různých perspektiv: jak z pohledu knihovnického a literárně-teoretické, tak z pohledu nakladatelského průmyslu. Díky výuce profesora Kylouška jsem si mohla uvědomit různé souvislosti mezi literaturou a sociologií (zejména skrze Pierra Bourdieu), díky Anně Štičkové jsem lépe pochopila fungování knižního průmyslu, a exkurze do knihoven s Pavlínou Mazáčovou mi umožnily podívat se do zajímavých knihoven a přemýšlet o jejich funkcích a službách.

Exkurzi do knihoven hodnotím určitě jako jednu z nejpozitivnějších věcí v kurzu. Otevřela mi oči v pohledu na knihovny jako místa setkávání a centra komunit – zároveň bylo také hezky vidět, proč to v tomto ohledu v některých knihovnách nefunguje. (Více k tématu exkurze zde.)

V kurzu bych nejspíš uvítala méně knihovnické teorie a možná i lepší ukotvení teoretického literárního bloku. Naopak bych stála o přidání více bloků o kulturně kreativních odvětvích nebo knižním trhu a nakladatelském průmyslu. Co se týče mé osobní praxe, naučila jsem se vyplňovat grantovou žádost, což je dovednost, kterou mohu dále rozvíjet a využívat v praxi.

ISKM04 | Seminář k diplomové práci I.

Myslím, že tento kurz byl dobrým odrazovým můstkem jak pro studenty, kteří jsou na KISKu zcela noví, tak pro ty, kteří hledají vhodné téma pro svou diplomovou práci. Mohli ho ocenit i ti, kteří dosud neměli žádné zkušenosti s vedením si vlastního studijního portfolia.

Protože už od začátku studia na nMgr. tuším, čemu bych se chtěla věnovat v budoucnu ve své diplomce, bylo pro mě snazší vytvářet tematickou komentovanou rešerši. Mohla jsem se také setkat nad svými nápady k tématu práce s Tomem Markem a probrat, co by bylo dobré pro to v tuto chvíli udělat, co vypilovat a domyslet.

Díky kurzům, které jsem absolvovala už na bakaláři, jsem si už pár let vedla i studijní portfolio. Tento kurz mě však přiměl si ho znovu důkladněji projít a pozměnit k podobě, ve které mi bude více vyhovovat.

ISKM91 | Úvod do facilitace

Přesto, že jsem v minulosti absolvovala několik designově zaměřených workshopů i kurzů, toto bylo první větší setkání nad tím, jak facilitovat. S facilitací (nebo provázením skrze procesy) mám trochu zkušenost z neziskového prostředí a do kurzu jsem v stupovala s tím, že: “Teď se konečně dozvím, že to není jen o post-itech a clusterování!”

A ejhle, přišlo zklamání. První z bloků byl totiž přesně o tomhle. A nepřinesl – krok krátkého a velmi fajn vstupu o nenásilce – nic úplně nového. Na konci dne jsme to však s lektory z NaZemi reflektovali a i díky tomu byli schopni na příště připravit program, který byl více na míru. Díky druhému bloku jsme tak měli možnost se o facilitaci více bavit, diskutovat a odpovědět si na některé otázky které nás od minule trápily.

Rády bych se facilitaci věnovala dál – jak teoreticky, třeba prostřednictvím dalšího kurzu, tak v praxi – třeba pod mentorským dohledem zkušenějších facilitátorů. Přijde mi to totiž jako skvělý nástroj pro řešení krizí i vizí a kolektivního přemýšlení.

ISKM88 | Leadership, aneb vedení lidí (nejen) v knihovně

Předmět, který nás ze začátku tak štval, až jsme začali dávat pozor a nakonec si z něj i něco odnesli. Ale i tak mě při vzpomínce na něj svrbí konečky prstů.

Tomáš Řehák, šéf Městké knihovny Praha, je určitě odborník – vést organizaci s více než pěti sty zaměstnanců chce určitou míru zkušeností a odvahy. Zároveň ale způsob, kterým o některých věcech mluví, jak přistupuje ke konceptu odměňování (respektive neodměňování) lidí, jak si vyžadoval autoritu, nebyl úplně můj šálek kávy. Sama mám totiž v některých věcech jinou, opačnou zkušenost nebo názor. Ale i to je součást učícího procesu a kdybychom neměli oponenty, nemohli bychom se dál rozvíjet a zvažovat své jednání.

Co mi přišlo zajímavé byl Belbinův test týmových rolí, díky kterému jsem měla možnost pochopit chování některých lidí napříč mými týmy i to, proč nám to občas s někým neklape. Kurz v konečném důsledku hodnotím jako přínosný, nicméně ocenila bych, kdyby byl vyučován třeba i v lektorském tandemu více lidí. Mohli bychom tak získat více perspektiv od odborníků.


Další kulišárny a šprťouchlata i s několika snímky možno zhlédnout na této časové ose.


První magisterský semestr byl dynamický, plný opakování i objevování úplně nového. Mám pocit, že to bude ještě mnohem rychlejší, než jsme čekali – tímto se totiž dostáváme do první čtvrtiny celého studia. Jsem zvědavá, co nás čeká v těch zbývajících třech.

Leave a Comment